بوژان

فروشگاه اینترنتی بوژان

بوژان

فروشگاه اینترنتی بوژان

تعویض مفصل زانو

عمل جراحی تعویض زانو چیست؟

به عملی که در آن قسمت هایی از مفصل طبیعی زانو برداشته می شود و به جای آن یک پروتز مصنوعی قرار می دهند، عمل جراحی تعویض زانو می گویند. یکی از پرکاربردترین جراحی های تعویض مفصل، عمل تعویض مفصل زانو میباشد. بعضی مواقع این عمل برای اصلاح بدفرمی های زانو انجام میگیرد. اما بطور کلی انجام عمل جراحی زانو برای برطرف کردن درد ناتوانی بیمار بر اثر ابتلا به آرتروز زانو یا بقیه مشکلات مفصل زانو و کمک به حفظ توانایی حرکتی در زانو است. تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو هم میگویند نوعی جراحی است که با استفاده از آن سطح مفصلی استخوان های ران و ساق در مفصل زانو را با یک سطح مصنوعی جایگزین میکنند.

 

این زانوهای مصنوعی به طور طبیعی عمل میکنند و بطور معمول با توجه به شرایط و نحوه استفاده از آن، طول عمر بالایی دارند. اما این نکته را باید در نظر داشت که اگر این مفصل دچار اضافه بار بیش از حد ناشی از اضافه وزن، وزن ، تمرین شدید فیزیکی و غیره شود دچار در رفتگی، شکستگی  و یا جداشدگی میشود.

 

این جراحی تعویض مفصل زانو باید توسط دکتر ارتوپد ماهر انجام شود. یک تیم حرفه ای پزشکی جراحی، دستورالعمل های دقیقی در مورد مراحل بعد از جراحی ارائه می دهند. این مراقبت ها شامل تغذیه، مراقبت از زخم جراحی، تمرینات توانبخشی هدایت شده توسط یک فیزیوتراپیست است.

 

چه زمانی عمل جراحی تعویض مفصل زانو تجویز می‌شود؟

·      روماتیسم

·      نکروز آواسکولار یا همان بافت مردگی بی خونی

·      آرتروز

·      دفرمیتی زانو

·      آرتروز پس از تروما

 

هدف از جراحی تعویض مفصل زانو

بعضی مواقع آسیب هایی که به مفصل وارد می شود باعث می شود مفصل تخریب شود. این تخریب شدن مفصل درد های شدیدی را به وجود می آورد. ممکن است این درد افراد را از کارهای روزانه اش مثل بالا یا پایین رفتن از پله هم بازدارد. در مرحله اول دارو تجویز میشود. اگر استفاده از دارو، تغییر سطح فعالیت های روزمره زندگی و استفاده از عصا هم نتواند کمکی به کاهش مشکلات بیمار بکند معمولاً آخرین اقدام تعویض مفصل زانو است.

در سال 1968 اولین جراحی تعویض زانو انجام شد. روز به روز تکنیک های عمل جراحی تعویض مفصل زانو بهتر شده و مفصل های مصنوعی بهتری هم ساخته می شود. بطوری که امروزه بیش از یک ملیون عمل تعویض زانو در سرتاسر دنیا در یک سال انجام می شود.

 

مراحل تعویض مفصل زانو چیست؟

جراح  یک برش 15-25 سانتی متری را در قسمت جلوی زانوی شما ایجاد می­کند تا به کاسه زانو دسترسی پیدا کند.  بعد از اینکه زانو باز شد، جراح کاسه زانو را از ناحیه زانو خارج می­کند. سپس جراح استخوان های شما را با دقت زیادی اندازه می گیرد و به وسیله ابزار های خاصی که در اختیار دارد، برش های دقیقی انجام می دهد. مرحله بعد جایگزینی اجزای آسیب دیده با یک پروتز مصنوعی می باشد. این پروتز مصنوعی از جنس آلیاژ های فلزی، پلی مراز یا پلاستیک می باشد.  جراح برای تعویض مفصل زانو قسمت فلزی را به قسمت انتهایی استخوان ران متصل می کند و از پودر استخوانی برای اتصال آن در محل استفاده می­کند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد